Friday, October 9, 2009

cili putih cili purple..mata x menipu.


cantek kalau tanam dlm pasu kecik.(oit..aku x retouched kaler dia tau..dia mmg cili purple!)


time rayer aritu kt kampung..aku jln2 kt belakang umh mak.subur betol cili2 yg mak tanam.merah ranum atas pokoknya yg renek.tett..mataku terpaku pada tumbuhan yg ranum ni..ada pokok cili yg cilinya kaler putih dan purple la.aku tertarik betol.kaler dia santek.mak cakap itew mmg kaler asal.mak x buat kacukan pon mcm yg selalu kiter dgr org buat kacukan bunga kertas untuk menambah kaler.ni lain..dan yg pasti aku rasa sukar nk dapat di mana2.ntah kt mn la mak aku dapat benih nya ni.

aku sempat check kat tenet pasal cili ni..katanya.."kaler bermula ngn kaler purple pekat kemudian pabila matang akan berubah ke pink, merah, purple keorenan, membuatkan ia berkaler yg menakjubkan.mata x menipu.." betol ke tidak aku x tau la.sebab aku x berada di tempat kejadian untuk melihat perubahan kalernya.

Note: ini adalah cili liar sebenarnya, dan penumbuhannya perlahan sedikit bergantung kepada tempat. Bagaimanapun benihnya sememangnya sagat baik cuma nk tumbuh tu amik masa yg lama sedikit.So si penanam tu kna la jd penyabar skit yer.macam mak aku..skang lihat lah hasil nya..hehe

No comments: